Sahabat Blog

TIPS NAK MULAKAN BISNES

Hai korang !!

Saja lah nak update sikit blog kesayangan ni, di biar lama nanti bersawang pulak.. Ok, straight to the point. harini i nak share sikit dengan korang yang ada perasaan nak menceburi bidang yang hasilnya lumayan inshaAllah , Nabi Muhammad S.A.W ada juga menyatakan 9/10 pendapatan tu darinya perniagaan.

Nak berniaga ni kena ada caranya. Tips mudah dari i ialah MINAT . Haa ni pokoknya, kalau tak ada minat semua benda tak akan berjalan dengan jayanya. am i right ? hehe. macam aku. dulu aku tak minat niaga sebab aku terkurung dengan perasaan malu nak berhadapan dengan orang. tapi bila ada perasaan nak cuba , aku pun cuba dengan jadi "dropship" je. lama-lama muncul minat nak niaga sendiri. aku pernah jual tudung, brooch, kasut dan foundation.

tips yang kedua ialah modal. yang ni memang susah sikit sebab kena ada modal. tapi its ok je beb. aku penah je guna modal duit gaji sendiri (huhuhu) tak lebih rm 100 pon aku spend. dan korang kalau boleh nak mula berniaga ni janganlah seboleh bolehnya buat pinjaman. seriusly, kalau mula-mula dh ada pinjaman, how u can earn profit? sebab apa tau, profit korang akan bayar pinjaman tu. nak selamat, boleh kumpul modal dulu, sikit-sikit pon ok beb, step by step!

tips seterusnya Ilmu. Haaa ni most important thing jugak nak mula berniaga. kena ada ilmu. sekurangnya korang ada buar kajian sikit  macam mana nak berniaga, apa yang boleh diniagakan, risikonya macam mana, nak cari target pasaran pada siapa ? . semua tu penting. macam kena buat SWOT jugak lah. Macam aku dulu ada group coaching. leader (ketua/founder) akan coach mana-mana yang baru join bisnes tu. tips semua adalah. ilmu coaching tu jangan sia-siakan. amik peluang okey. sebagai semangat lah !

Apa-apapun semuanya pada diri kita sendiri. Kau nak berjaya kau buat. kau nak gagal, kau duk diam-diam je situ. hehe . semoga maju jaya korang !!

No comments: